Thursday, November 06, 2003

I hurt myself tonight....

هر احمقی که تو خونه اش یه دستگاه وی سی دی پلیر داشته باشه و سر کوچشون یه ویدیو کلوب باشه حتمن فیلم ماتریکس رو دیده ، از اونجایی که الان تو 90 % خونه ها وی سی دی پلیر هست و تو همه محلها کلوب ، در نتیجه 90 % مردم فیلم ماتریکس رو دیدن
من میخوام بگم که از این همه شاید 5 % داستان فیلم رو فهمیده باشن ، بقیه فقط با صحنه های احمقانه ی بزن بزنش حال کردن
البته تقصیری هم ندارن ، من خودم فیلم رو روی وی اچ اس دیدم ، از اینها که با هندی کم از روی پرده فیلمبرداری کردن ، صداش اینقدر تخمی بود که فقط صدای تفنگ درست شنیده میشد ، زیر نویس هم که ....فکر میکنم اون آدمی هم که فیلم رو زیر نویس کرده بود داستان رو نفهمیده بود ، در نتیجه یه سری مزخرفات نوشته بود
من خودم هم داستان فیلم رو متوجه نشده بودم تا وقتی که دی وی دی ورژن فیلم به دستم رسید اونموقع جریان ماتریکس رو تازه فهمیدم ، ولی باز هم یه جاهایی که در مورد شخصیت دی وان یا اوراکل بودش رو نگرفته بودم تا اینکه فیلمنامه رو از اینترنت گرفتم خوندم
داستان فیلم ساده است ، زمان، سال 2197 هستش ، هوش مصنوعی توسط انسان اختراع شده ، بعد از اختیار انسان خارج شده و بر علیه انسان شورش کرده ، و بین انسان و ماشین جنگ در گرفته ، ماشین برای تامین انرژی به نور خورشید احتیاج داره ، پس انسان این منبع رو از ماشین ها میگیره ، با ایجاد ابر ، جلوی نور خورشید رو میگیره ، غافل از اینکه خودش هم به اون احتیاج داره ، ماشین ها نوع جدیدی از انرزی کشف میکنن ، در واقع راه جدیدی برای تامین انرژی ، برای اینکار به یه مقدار کم انرژی الکتریکی احتیاج دارن ، بدن انسان حدود 120 ولت انرژی الکتریکی و مقدار زیادی انرژی گرمایی تولید میکنه ، ماشین ها بر انسان ها پیروز میشن ، و منبع انرژی جدیدشون رو پیدا میکنن،حیات روی زمین به طور کامل از بین میره ، دمای هوا به منفی هشتاد درجه میرسه و فقط عده کمی انسان در اختیار ماشین ها زنده میمونن ، و یه چند نفری که از دست ماشین فرار میکنن و زیر زمین یه شهر میسازن به اسم زیون ، زیون ترجمه فارسیش میشه صهیون. حالا این وسط ماتریکس چیه ؟ ماتریکس یه دنیای مجازیه که با کامپیوتر درست شده ، ماشین ها به وسیله اون انسانها رو کنترل میکنن ، یعنی شما فکر میکنید دارید برای خودتون زندگی میکنید ، در حالیکه دارید تو یه برنامه ی کامپیوتری چرخ میخورید ، مثل بازی سیمز ، یعنی هر چیزی که اطرافتون میبینید مجازیه ، غذایی که میخورید ، لباسی که میپوشین ، همه ی احساساتتون مجازیه ، توسط کامپیوتر ایجاد شده که شما رو مثل یه باتری تو کنترل نگه داره
این ماتریکسه، یکی از تاثیر گذارترین فیلم هاییه که من تو عمرم دیدم ، پشت هر خط از دیالوگ هاش به اندازه 10 سال از وقت من و شما فکر خوابیده ، این رو داشته باشید
یه فلسفه ای هست ، دقیقن نمیدونم اسمش چیه یا ماله کیه ، فکر میکنم مال سوفسطاییان ، که میگه همه چیز تو دنیا فقط یه خوابه ، یه رویاست ، و آدم وقتی بیدار میشه که بمیره ، من به این اعتقاد ندارم
نمیدونم کتاب دنیای سوفی رو خوندین یا نه ، یکی از خدا ترین چیز هایی بوده که من تا حالا خوندم ، داستان یه دختره ، که پدرش براش یه کتاب نوشته ، در طول کتاب به زبان داستان تاریخ فلسفه رو مرور کرده ، آخرش هم سوفی میفهمه که در واقع خودش قهرمان کتابیه که یه پدر داره برای دخترش مینویسه ، یعنی فقط توی ذهن نویسنده ی اون کتابه ، یه کم پیچیده است
حالا من اینهمه زر زدم نصفه شبی که چی بگم ؟؟ میخوام بدونم که اگه یه روز از خواب بیدار شید و بفهمید که 20 سال تو رویا بودین چیکار میکنید ؟؟ میدونم که به نظرتون مسخره میاد ، ولی فقط فکرش رو بکنید
یه آهنگی هست ماله 9 اینچ نیلز ، البته اصلش ماله یکی دیگه است ، اسم آهنگ هستش
Hurt
اول آهنگ ترنت ریزر با اون صدای لهش میگه که

I hurt myself today
to see if I still feel
I focus on the pain
the only thing that's real

من همیشه فکر میکردم منظورش از این که میگه درد تنها حقیقته یعنی چی ؟ بعد از کلی فکر به این نتیجه رسیدم که آدم وقتی به حدی از نئشه گی برسه میره فضا ، میره تو اوهام ، اون موقع فقط درده که واقعیه . اما حالا که فکر میکنم میبینم ممکنه منظور دیگه ای داشته ......آخه این ترنت ریزر هیچ وقت مثل آدم درست منظورش رو نمیگه

comments